Sträckningen går precis nedanför Lilla Grönkulla mellan de två fastigheter som idag hör till huset, Grönkulla 1:15 och Botesgård 1:7. Knutpunkten närmast norrut var stationen i Gårdveda där järnvägen knöts ihop med sträckan Målilla-Vetlanda-Sävsjö. Söderut fanns närmsta station vid Flaten. Det fanns även en lastbrygga vid Flathults by där vissa tåg stannade.
Bygget av sträckan Virserum-Hultsfred kom igång relativt sent under den järnvägsera som pågick i Småland i samband med industrialiseringen (främst bruks- och tränäringen). De omgivande sträckorna Hultsfred-Västervik (1879) och Växjö-Virserum (1911) var klara sen länge.
Initiativet till sträckan Virserum-Hultsfred kom från trafikchefen Mattson på Västervik-Hultsfredssidan som fick med Västerviks stad och Kalmar läns norra landsting på att finansiera bygget. Växjösidan hade inget intresse att bygga vidare efter Virserum.
Bygget inleddes i maj 1917 men kom att avbrytas för strejk och ekonomiska problem. Fördyringarna efter första världskrigets utbrott var betydande. Arbetschefen, baningenjör P. Ericsson avled 1919 och ersattes av Carl Jehander. Tydligt är att den här sista sträckan har ett modernare byggsätt med rakare linjeföring, utfyllda bankar och bergskärningar. Rälsvikten är dock densamma med 17,2 kg/meter.
Persontrafiken hela sträckan Växjö-Västervik upphörde redan den 1 april 1932. Efter stora ekonomiska problem under 1930-talet med flera hotande konkurser fick staten 1941 ta över sträckan Växjö-Hultsfred liksom så många andra små privata järnvägar.