Kom ner till Berlin runt 9.30 i morse och checkade in i lägenhen. Var inte alls trött, trots lite rester av morgonrusningen in genom Berlin, utan helt avspänd efter att ha ätit en liten frukost i lugn och ro vid superchargern någon timme norr om Berlin medan jag ladadde nästan fullt inför dagarna här nere.
Resan gick smidigt både igår kväll ner till Trelleborg och idag på morgonen från Rostock ner till Berlin. Laddade lite rejält på sista superchargern i Malmö innan jag körde ner till färjan så jag hade fortfarande knappt 70% laddat när jag körde av färjan i Tyskland. Klarade mig faktiskt rätt lugnt ända till Hertzsprung på det trots runt 150 km/h stadigt på Autobahn ner. Hertzsprung är sista superchargern innan man kommer till Berlin, drygt 10 mil norrut. Vi brukar alltid ladda där både på vägen ner och på vägen tillbaka till Rostock.
Det känns som om min nya Performance klarar farten enklare än den gamla vi hade och höll i alla fall prognosen på förbrukningen väldigt väl. Det Tesla däremot inte kan alls är att hantera färjor i navigatorn. Har kört Tesla nu i sju år och det har inte blivit bättre under den tiden.. Det är så dåligt att man skrattar. Den är helt knäpp och försöker skicka Teslan till laddarna och Berlin över Danmark samtidigt som den verkar räkna milen till sjöss som om man körde bil i havet på nån fånig landsväg när den räknar förbrukning etc. Det är bara att ignorera den helt och inte låta sig störas eller stressas. Nackdelen blir ju också att man heller inte alls kan använda reseplaneraren kvällen innan, man får bara helgalna fladdriga svar om allt på andra sidan färjan.
Idag la jag iskallt fram min iPhone med Google maps så jag kunde köra efter den första kanske 10 minutrarna ut från färjan i Rostock innan Teslan fattat att den inte är i Trelleborg längre. Google maps hade koll långt innan vi körde av båten var vi var någonstans. Sedan får själv hålla lite koll på vart man ska och planerigen av laddstoppen där i början till Teslans navi fattar var den är igen. Någon AI är definitivt inte inblandad i Teslan, det är bättre att köra ”Arne och Inga” manuellt.
Hittade parkering på gatan utanför direkt och gick bara upp snabbt för att hämta mitt intyg om boendeparkeringen jag beställde online för några veckor sedan. Det funkade perfekt och intyget låg och väntade som jag hade hoppats på. Klistrade upp intyget på insidan av framrutan och sedan är det klart Systemet här nere ger de boende ett hyfsat stort område hemomkring där man har rätt att parkera bilen gratis på gatorna, man behöver bara se upp för tillfälliga ändringar, vägarbeten etc så kan man stå så länge man vill. Tillståndet kostar drygt 20 euro och gäller i två år, sedan behöver det förnyas.
Annars har jag idag gjort alla ”måsten” för veckan. Det viktigaste var att hämtat mitt tyska pass och id-kort som jag beställde när jag var nere senast, det måste man så klart göra personligen.
Resten av dagen var jag ute och shoppade lite. Ville förnya mina vita Adidas jag köpte på specialsortimentet på deras flagship store här nere förrra året när vi var här med några kompisar. Tyvärr hade de inget kul i min storlek inne så jag får kolla den andra stora Adidasaffären i stan som ligger borta i city väst. Gick en rejäl runda uppe runt Heckesher Markt, det är ett område som utvecklats och blivit ett trevligt shoppingområde. Passade sedan på att fylla upp kylskåpet för de här dagarna också när jag kom tillbaka.
Nu tar jag nog en rätt tidig kväll här. Det är ändå bara 4-5 timmar sömn man hinner få på färjan ner.
Foto: Boendeparkering a´la Berlin plus ”Umweltplakette” som det heter här nere. Man behöver ha en ”4” på rutan för att få köra i Berlin, även om man åker elbil.
